Spørsmål til jordmor:
Heisan. Har en sønn på 8,5 mnd,som veide 8790kg og 70,5cm da han va ca 7,5mnd. Som ikke vil ha mme i det hele tatt!!! Har prøvd med både varm og kald. (prøver alt!!) Så har ekstra med mme i grøten hans,for å få i han litt mme. Er dette dumt å gjøre? Har stortsett gitt opp å gi han mme. Men han skal jo en dag drikke vanlig melk,og er litt bekymret for han ikke vil ha den heller.... Har du noen råd til meg? Han spiser grøt til frokost og kvelds, lunsj litt brødskive og frukt og et middagsglass og mos til middag. Å han er veldig flink å drikke vann :-)

SVAR:
Hei! Din sønn ligger flott på kurven, når vi ser på vekt og lengde i sammenheng. Det er smart av deg å gi mme i grøten og annen mat. Mål mengden, så ser du hvor mye det utgjør. Mange lager drikkegrøt en periode og barn kan lettere godta dette. Middag og brød har også litt melk i seg. Siden vekten er god og om gutten virker i form, ville jeg ikke vært bekymret for mme mengden. Ikke tving i gutten væske han ikke vil ha. En dag vil han ta mme eller litt senere melk til seg. Vann som tørstedrikk er ok etter fastemåltider. Ikke slutt å tilby mme i løpet av dagen, men la han få noen måltider uten. Lykke til.