Spørsmål til jordmor:
Vi vurderer å dra til syden i begynnelsen av september. Er det noen sydenland som ikke er anbefalt til å dra med baby?? Har hørt Tyrkia, men gjelder dette bare på sommeren pg av varmen?? Er det noen forhåndsregler man bør ta. Forløpi fullammer jeg og har tenkt å fortsette med det, min sønn er født 8.april i år..=) Mvh Jeanette

SVAR:
Hei! Flott at du fullammer. Når man har barn med på ferie, er det lettere for barn å pådra seg akutt mageinfeksjon enn voksne. Det er viktig å påse at dere alle er ekstra nøye med hygienen. Sørg for at barn får rikelig drikke. Du er heldig som gir mm , men vann kan også brukes som tørstedrikk. Bruk vann kjøpt på flaske. Barn har i tillegg mindre effektiv regulering av kroppsvarmen enn voksne. Kjøp med GEM Collet fra apoteket i Norge til å erstatte eventuelt væsketap. Dette kan voksne bruke også. Det er greit å reise med små barn til land i Europa. Stadig flere foretar lange feriereiser med barn under ett år ut av Europa, men dette kan være risikofylt. Spedbarn bruker minst tre døgn før de akklimatiserer seg til varmen. Siden du selv gir fra deg væske, og svetter mer under varmere himmelstrøk er det viktig at du som mor får i deg nok væske og salt. Salt mangel kan enkelt forebygges eller kureres ved å tilføre ekstra salt i maten. Du kan ta litt ekstra salt på maten du spiser. Ta også med febernedsettende og nesedråper til barnet. God tur til dere når den tid kommer.