Spørsmål til jordmor:
Vi har mye allergi i familien, selv har jeg ingenting. har en sønn på 2 år som jeg har vært veldig nøye med hva han får har fått i seg. utifra hva jeg har hørt skal være bra/ikke bra. Nå er jeg 35 uker på vei med nr 2 og vil gjøre alt jeg kan for å forebygge allergi. Det er mest pelsdyrallergi pollenallergi de i min familie har. Barnefaren er og veldig allergisk mot hest høy osv. Han har ingen form for matallergi. Jeg finner ingen konkret info om dette, derfor lurer jeg på om du kan fortelle hva jeg som ammer ikke bør spise og hva jeg bør holde ungene unna. Håper på svar.

SVAR:
Hei! Jo mer allergi det er i familien,desto større er risikoen for allergiske reaksjoner, men arveanlegg avgjør ikke hva man utvikler allergi mot. Barnet behøver med andre ord ikke nødvendigvis utvikle samme form for f.eks. matvareallergi som foreldrene. Ingen undersøkelse har kunnet vise at diett til gravide forebygger allergi. Dessuten er det en viss risiko for feilernæring av den gravide hvis viktige matvarer utelukkes fra kosten. Det er bevist at mors røyking er uheldig for alle barn, og spesielt uheldig for barn med anlegg for å utvikle allergi. Det er anbefalt å fullamme i seks måneder og unngå fukt i boligen. Så lenge du selv ikke er allergisk er rådet at du selv skal spise variert og sunn kost under svangerskapet. Lykke til med tiden fremover. Du kan lese mer om allergi om du går inn på nettsidene til Norges Astma - og Allergiforbund. www.naaf.no