Spørsmål til jordmor:
heisann. datteren min på en mnd har fått sopp på tunga og jeg var hos legen idag for å få den flasken som ska behandle dette.men jeg glemte og spør om litt ting,blant annet hvor lenge jeg ska ta dette,så da lurte jeg på om du kunne svare meg?ska jeg ta det til jeg ser at det har forsvunnet av seg selv?kan jeg smøre tutten md det og legge den i munnen?følte at jeg ikke fikk d helt til med den sprøyta som fulgte med nemlig.hørte at hun skulle ikke få mat før det hadde virket i en halvtime,gjelder det og bruk av tutten?hvordan finner jeg ud av at hun har smittet meg md dette?hun har vel hatt det rundt om to uker vil jeg tro.det virker ikke som hun har hatt någen "skade" av den selv.hva kan jeg gjøre for å hindre at det kommer igjen?hvorfor får de det egentlig?

SVAR:
Hei! Sopp har vi naturlig på hud og slimhud, men mengden varierer og kan bli et problem. Når soppen blir et problem, og synes, f.eks. som et belegg på tungen, kan dette hindre god suging og opptak av mat hos barnet. Det kan da også lett forverre seg og evt. komme sopp nedentil og i tarm. Dette er ikke farlig, men bør behandles, for ikke å skape plager. Mange bruker farris på en q-tips og pensler med dette eller vasker gommene eller tungen til den lille med en myk klut. Dette gjøres for på fjerne belegget. Din datter har fått behandling med Mycostatin regner jeg med? Dette kan smøres på som anbefalt på pakningen. Fint om det får tid til å virke litt før mat blandes i munnen til barnet. Behandlingen bør vare ca. to dager etter at det har forsvunnet om legen ikke har sagt noe annet. Bruk gjerne en q-tips eller fingeren til å dra medisinen ut på tungen. Smokken bør kokes og blir dermed kvitt evt. sopp. Smører du smokken med medisinen vil det raskere komme rett ned i tarmen. Lokalbehandlingen på tungen og på kinnene er mer effektivt. Dette er med på å hindre spredning til dine bryst.Barna plages ikke alltid av soppen, selvom den er synelig. Lykke til.