Spørsmål til jordmor:
Er noen år siden jeg fødte sist, er nå gravid i 5 mnd. Lurer på hva som er anbefalt (best) sikring av baby i bil? bor på landet og er desverre avhenig av bil. er 3 timers kjøring til-fra sykehuset jeg skal føde på. Er bærebag m nett enda ok? eller er britax babysafe sleeper ett bedre valg?

SVAR:
Hei! Det beste er å bruke et godkjent barnebilsete. Om Britay Babysafe er godkjent,så bruk gjerne dette. Det er mange godkjente merker på markedet.I stol sitter barnet best fastspent. Nett er ikke anbefalt. Barnet ligger da løst i bagen og kan lett slenges ved oppbremsing. Nett er ikke godkjent. Ta kontakt med forhandler og finn et sete som passer deres bil og barn. Det er mange gode valg på markedet. Om dere kjører lange strekninger, stadig vekk, så ta pauser og evt. legg barnet i mageleie for å strekke ut kroppen. Lykke til med fødselen når den tid kommer.