Spørsmål til jordmor:
Hei hei=) Har en sønn som blir 3 uker på torsdag. V i har kjøpt en son vippestol med rolig vibrering, vet du noe om hvor lenge han kan sitte oppi det av gangen?? Ligger ganske tilbakelendt. Er det dumt å gi begynne å gi han litt flaske nå så tidlig? Fullammer han, men tenker det er ok om han tar flakske vist jeg skal noe en dag osv.. Han vokner som regel 2-3 hver time om natten for å få mat, spiser mye på formiddagen o kvelden oxo. Vist han da sover en stund sammenhengende på dagen, skal jeg vekke han for å gi han mat ?? Mvh=)

SVAR:
Hei og gratulerer med sønnen. Vippestoler er ikke anbefalt å bruke over lengre tid. Barn bør ikke sovne i vippestolen heller. De kan være gode å bruke som avlastning i korte stunder, f.eks. ved måltider. Pass på at barnet ikke ligger i en bøy med ryggen.Fint at stolens rygg ligger mest mulig flatt. Barnet vil da få rett rygg. Etter bruk av vippestolen, så legg barnet i mageleie, slik at ryggen får strekt seg ut. Det beste er å legge gutten på gulvet på et mykt og varmt teppe/sommerdyne. Legg han gjerne på magen når han er våken. Flott at du fullammer. Om han er god til å suge, kan du prøve med morsmelk i flaske. Gi dette gjerne etter måltidene på dagtid, når han har sugd fra deg. Ofte kan den siste melken sitte hardt, og gutten kan slite litt med å få ut den siste melken. Om vekten er bra, kan du gi han mm hver 3. time på dagtid. Da er det håp om at du får litt lengre sammenhengende søvn på natten. Gutten klarer korte søvnperioder, men jeg tenker på deg som mor. Du fortjener å sove lengst mulig i strekk,spesielt om natten. Jeg regner med han har en fin vektøkning. Pass på at du selv får nok væske. Farris og eplemost blandet er en god og næringsrik drikke for deg i perioder. Lykke til med den lille.