Spørsmål til jordmor:
hei. hvilken temperatur anbefalers det at en 1 åring har det på rommet? Jeg pleier å ha det ganske kaldt der inne, ca 16-17 grader. Er dette for kaldt? Og er det ok at en 1 åring sover på magen? Han snur og vender veldig mye på seg nå, og ender som regel "opp ned" i senga, på magen..

SVAR:
Hei! Det er flott med gradene du nevner om natten på guttens soverom. De fleste har det for varmt på barnas rom om natten og det kan gi dårligere kvalitet på søvnen. Nyfødte skal ha ca.18 grader. Lurt er det å lufte godt før legging. Pass på at barnet ikke ligger i trekk, det gjelder uansett varme i rommet. Det at gutten deres snur seg i sengen om natten er helt naturlig og helt normalt, og ikke mye å gjøre med. Han er stor nok til å legge seg begge veier uten problemer. Jeg håper kvaliteten på hans søvn er god.