Spørsmål til jordmor:
Jeg har dårligere matlyst nå enn før jeg ble gravid, og særlig er frokost et problem. Jeg har en aktiv jobb og føler det er viktig å spise frokost. Kan jeg spise fårepølse hvis jeg fryser den noen dager i forveien (for å drepe listeriabakterien), dette har jeg lest tidligere, men vil gjerne ha svar fra en som jobber innen faget? Ellers lurer jeg på om jeg kan spise skinke som er vakumpakket dersom jeg fryser denne også? Eller er det bedre å kjøpe skinke i ferskvaredisken? Tilslutt lurer jeg på om Vita osten er trygg å spise. Det er nemlig disse tre tingene jeg klarer å tvinge ned på morgenkvisten. Tilslutt lurer jeg på om det er ok å spise sushi innimellom? På forhånd takk for hjelpen.

Svar:
Det er viktig at du får i deg noe næring til frokost. Lure grep det du har foreslått. Det går bra å spise vakumpakket, men den må bare spises på en ny dato, altså at den er ganske ny pakket. Vita osten er trygg å spise.
Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM).Når du lager sushi selv:
Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter ("kveis"). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk. Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Les mer i Fakta fra Mattilsynet - informasjon om sushi