Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er annengangsgravid i 34 uke,og dette har vært et ganske slitsomt svangerskap.Jeg sliter mye med hodepine og migrene,så og si daglig,og har fått tillatelse av lege på sykehuset hvor jeg går til kontroller,til å ta Imigran nesespray en gang innimellom,når migrenen blir for ille.Dette har jeg måttet gjøre noen ganger,og mitt spm er:hva slags innvirkning har medisinen på lillegutt i magen?Jeg merker alltid mye bevegelser etter å ha tatt Imigran nesespray,men blir han påvirket?Er jo bekymret,samtidig som smertene ved migreneanfallene er så ille at jeg ikke har noe annet valg enn å ta den.

Svar:
Jeg synes at du skal stole på legen din. Dessuten står det i felleskatalogen som jeg har tatt kopi av at "Kan brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko". Du må jo ta den for å klare å fungere."Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra et større antall gravide kvinner som har brukt sumatriptan indikerer ikke fosterskadelige effekter. Sumatriptan skal bare brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Det anbefales at melken fra de første 8 timene etter administrering av sumatriptan kastes, hvoretter amming kan gjenopptas. Ta vare på deg selv, lykke til videre.