Spørsmål til jordmor:
Hei.. Jeg har en venninne som skal ha barn i mai og hun røyker som en svamp,både på stua og i senga.Har fotalt hun at det ikke er bra for det kan skade barnet,men hun hører ikke på meg og sier at det ikke er farlig. Hva skal jeg si og gjøre for å få hun til å forstå at det er farlig for barnet?

Svar:
Så flott at du bryr deg. Det er veldig farlig for barnet at hun røyker. Barnet kan dø i magen, bli så syk at det kan dø etter at det er født. Kan få skader som barnet kan slite med hele livet, og dessverre mye, mye mer. Men det nytter vel lite å skremme henne nå. Det er flott om hun kan klare å redusere, og noen profesjonelle bør ta en prat med henne. Føler på meg at denne venninnen din ikke kan ha det noe greit. Kanskje du kan tilby deg å være med henne til kontroll, så kan du formidle dine bekymringer til den legen/jordmoren som hun går til. Trenger du mer hjelp så ta kontakt igjen.