Spørsmål til jordmor:
Hei ! Jeg har bare et par spørsmål som jeg lurer på . jeg er selv ikke gravid enda. prøver å bli det, men som sikkert mange opplever som virkelig prøver er ikke dette så lett. Men dette spørsmålet går mer på hva en bør gjør og ikke gjøre under et svangerskap. jeg verken røyker, drikker eller spiser særlig usunt. men hvor farlig er egentlig dette for et foster ? Nå om dagen er det skrik og hyl overalt med tilskudd av vitimainer, "spis ditt, spis datt" og drikke alkohol under et svangerskap nå om dagen blir sett på som reneste barnemordet. Men hvor farlig er det egentlig? jeg tenker på alle de barna som er født fra år 0 og fram til nå. det var jo aldri noe diskusjon før 1900 tallet om at alkohol og tobakk var farlig. det var heller ikke mange som var veldig nøye på hva de spiste før 80 tallet heller. Er det dokumentert mer misdannelser og skader på barn før, enn det det er nå? jeg ville slev aldri ha drukket eller noe annet hvis jeg var gravid. men jeg synes veldig mye av den oppbåsningen av hva man skal gjøre og ikke gjøre går litt langt.

Svar:
Du har rett i mye av det du sier. Det er et slags ordtak som sier " spis gulrøtter, mens det er sunt"! Allikevel så har vi gjennom mange år med forskning funnet ut og bevist at blant annet alkohol kan gi alvorlige fosterskader. Det samme gjelder for tobakk. Det er  noen fostre som klarer påvirkningen av alkohol/tobakk bedre enn andre, men vi vet ikke hvilke foster det er. Derfor er det viktig at alle som er gravide ikke drikker noe alkohol, helst ikke i planleggingen av svangerskapet og i hvert fall ikke når vi har blitt gravide. Media har lett for å "blåse opp" når det er snakk om hva gravide bør spise eller ikke spise. Du bør fortsette å leve så sunt som du gjør. Da har du gjort alt det du kan for at barnet ditt skal få de beste forutsetninger til et godt liv, en god start.