Spørsmål til jordmor:
Hei. Takk for en fin og informativ tjeneste. Jeg fødte mitt første barn for 5 år siden med planlagt keisersnitt. Helt uproblematisk. Nå, etter 4,5 års prøving, ble jeg endelig gravid igjen. Har hatt veeeldig mye "strekksmerter" i livmoren siden 4-5 uke, er idag 7+6. Det jeg lurer på er om arret etter keisersnittet kan gjøre strekksmerter mer tydelige og intense ? Ettersom arrvev ikke er like elastisk ? Og siste uka synes jeg disse smertene har lettet betraktelig, er det et dårlig tegn ? Er lite plaget med kvalme og tretthet, men litt er det jo. Tok hcg-blodprøve i uke 4+5, den var på 6000, er ikke det veldig høyt ? Dette barnet er så utrolig sterkt ønsket så hadde vært utrolig godt med svar. Har time til tidlig UL, 9.mars, da vil jeg jo være 8+6 og håper de kan se noe. På forhånd takk og vennlig hilsen Hege27

Svar:
Det er mange som opplever en del smerter i første trimester og mer når man tidligere har hatt keisersnitt, årsaken er slik du så fint forklarer det. Arrvev som strekkes. Det at det nå er litt bedre er et positivt tegn. Det er et positivt tegn at du har så høy Hcg. Hcg verdiene varierer veldig, faktisk så mye at det er vanskelig å si hvilken uke man er i basert på Hcg.
Uke 5-6 gir Hcg på 80 til 3000, og uke 6-7 gir Hcg på 2600 til 15000. Ha tro på deg selv, og tenk positivt. Får du vaginal ultralyd den 9 mars, så vil de se ganske mye. Lykke til!