Spørsmål til jordmor:
Hei Jenta mi på 2,5 år har alltid spist mye mat, hun er tynn, men veldig aktiv. Hun spiste feks gjerne 2 skiver til frokost og 3 skiver til lunsj i barnehagen et par timer senere, et lite måltid senere i barnehagen, så middag og kveldsmat. Men etter at hun hadde omgangssyke for ca 3 uker siden, er det veldig vanskelig å få henne til å spise. Hun tar nå bare få bit av skiven, og sier hun er mett. Det eneste det er lett å i henne er youghurt med musli. Middag er enda verre, da vil hun ikke smake engang, fordi om vi lager ting hun liker veldig godt. Dette er nå blitt et stort problem, vi er redde for å mase for mye om at hun må spise, men samtidig veldig fortvilet over at hun spiser så lite. Hun er fremdeles veldig aktiv, så hun får tydeligvis i seg det hun trenger, og hun drikker masse. Men i går og i dag har avføringen hennes vært veldig lys, nesten hvit, har til sammen skiftet 5 bleier med denne avføringen. Er den lyse fargen tegn på lite næring? Har du ellers noen gode råd for å få henne til å bli like glad i mat igjen? På forhånd takk :)

SVAR:
Hei! Det er ofte etter en infeksjon eller virus at barn forandrer spisemønster en periode. Det er flott at jenta deres er aktiv, tross at hun har vært syk og nå spiser mindre enn tidligere. Det er viktig å se på hennes egen vekt og lengde kurve. Hun bør få tilbud om væske oftere enn vanlig en periode. Dette kan være med på å gjøre avføringen hennes mykere og fargen vil forandre seg når hun spiser normalt igjen. Det bør ikke være unormalt med lys avføring, etter det du forteller. Yoghurt er topp å gi, men bland gjerne andre korn i også. Varier med typer yoghurt. Prøv å ikke tving i henne mat hun ikke vil ha, men tilby, ny mat og helst rene produkter. Tenk på om det er enkelte grøter hun liker....eller grove rundstykker.Dere kan mose maten i perioder, om dette er lettere for henne å svelge. Varier med forskjellig smak. La henne også være med på å velge mat, gjerne allerede fra butikken. Da vil hun være med på å "eie" sin egen mat og kanskje også være med på å lage den. Tenk også på om hun kan ha vondt i munnen. Er alle tenner kommet frem?? Eller har hun sår i munnen eller vondt i noen tenner?? Dere som foreldre blir etterforskere. Lykke til.