Spørsmål til jordmor:
Jeg er ei jente på 22 år som venter mitt første barn, med min drømmemann. Jeg er nettopp ferdig utdannet sykepleier, men det hadde vært gunstig for meg å vente "litt til" med barn, ifht til vidreutdannelse, jobbing ect. Jeg føler meg som ei heks som ikke er mer lykkelig enn jeg er, dagene er så forskjellige, alt fra dagdrømming om den lille til fortvilelse over om jeg klarer det å ha et barn, redd for å miste kjæresten min i alt som skjer, at noe skal gå galt osvosv. Jeg må også si at jeg har forandret meg ifht kjæresten, jeg er blitt veldig sjalu, spesielt ifht til tidligere damer han har hatt. Jeg har lett over alt på internett om det er andre som får liknende reaksjoner, men uten "hell" Ikke for det, jeg ønsker virkelig ingen så vondt om jeg har det enkelte ganger. I starten var jeg veldig ambivalent ifht om jeg skulle ta abort, men jeg vil jo ha barn med forloveden min som jeg elsker over alt, hvorfor ta abort for så prøve om et halvt år.. Er dette noe som kan gå over? Jeg håperhåperhåper! Når evt? Det mest frustrerende er nok at jeg ikke klarer å sette fingeren på hva som får meg så "skrudd" i hodet. Snakker åpent med kjæresten, han er så forståelsesfull og støtter meg, men blir forferdelig sliten av alt mas og kjas.. Jeg skulle ønske ting var annerledes. Jeg burde jo være verdens lykkeligste som har en liten spire med verdens beste mann! Håper dere kanskje kan gi meg litt tilbakemelding. Alt er ganske komplekst, kanskje har det noe med at jeg mistet faren min som liten også... Jeg aner ikke. Har snakket med flere gode venninner. Ingen av dem har barn, men er veldig empatiske. Håper at det snart kan snu til at jeg gleder meg sammen med kjæresten og har en fantastisk tid, jeg er jo fysisk frisk! Håper, ønsker, ber og tror(?) det blir bedre etter hvert, hva tror dere som har erfaring som jordmødre, er jeg skrullete???

Svar:
Du er kjempeflink til å sette ord på det du føler og med det så er du kommet langt. Jeg tror at du skal føle det bedre etter hvert. Tror allikevel at du burde få noen andre profesjonelle å snakke med. Dersom du har begynt å gå til kontroll så kan en jordmor hjelpe deg. Hun vil da vurdere om du trenger noen andre i 2. linjetjenesten å snakke med.  Dersom du vil at jeg skal hjelpe deg videre så skriv et nytt spørsmål til meg og oppgi mailen din til meg (den er det bare jeg som ser). Lykke til videre.