Spørsmål til jordmor:
Jeg har en datter på snart 3 år. Hun har vært dagtørr i 6 mnd. Eneste er at hun ikke vil bæsje på do. hun sier at hun må bæsje og ber om å få på bleie. Noen tips om hvordan vi kan få henne til å gå på do? Vi har kjøpt noe hun har veldig lyst på, som jeg har sagt hun skal få om hun bæsjer på do en gang. Dumt?

SVAR:
Hei! Jeg tror det viktigste at din datter selv er moden for å gå på do.Tiden for dette varierer hos friske barn. På en måte vil mange barn "eie" avføringen, og vil derfor ikke "gi den bort". Snakk med barnet om dette, og la gjerne barnet være med dere voksene på w.c.. Dere kan prøve ut potte eller dosete for datteren deres. Flott at hun er tørr på dagen. Premiering kan være en god gulrot for jenta deres. Ikke mas på jenta, men bruk tid. Lykke til!