Spørsmål til jordmor:
Da jeg var hos jordmor sist og skulle høre på hjerteslag sa hun at vi hørte navlestrengen(?) før hun deretter fant hjerteslagene. Forskjellen var at hjerteslagene var 'skarpere' lyd, men det var samme hurtige banking både når hun kalte det navlestreng og når hun kalte det hjerteslag. Jeg har kjøpt doppler så jeg kan høre på hjerteslagene, og lurer på hvordan jeg skal vite hva jeg hører? Jeg lurer også på (som hysterisk førstegangsgravid) om barnet garantert lever så lenge man hører noe på doppler? (Enten man hører navlestreng eller hjerteslag) Eller kan navlestrengen "banke" hvis barnet er dødt i magen?

Svar:
Det er vanskelig for meg å vite hva hun har hørt , men så lenge hun har hørt fosterlyd burde du stole på det hun hører. Du burde ikke bruke doppler når du er usikker på hva du hører. Det kan gjøre deg mye mer engstelig. Når vi tar utdanning blir vi opplært til å bruke doppler, og det kan ta tid å lære slik at vi blir sikker. På grunnlag av dette synes jeg at du skal stole på barnets bevegelser som et tegn på at babyen lever.