Spørsmål til jordmor:
Hei.Vi har nå i en uke forsøkt å avslutte nattammingen på vår 7 mnd gamle sønn. Tenkte å slutte med 02-måltidet. Men når han våkner kl 02, ender det med at han ikke sovner igjen før 1,5 timer. Han gråter litt, leker med dyna si og holder på. Hva skal vi gjøre for å få han til å sove? Han får tre måltider med fast føde per dag, det burde jo holde?

SVAR:
Hei! Jeg vil anbefale deg å gi det siste måltidet med mm før du selv legger deg. Gutten vil suge morsmelk i halvsøvne om han ikke våkner ved brystet. Da vil du selv få en bedre søvn. Om din sønn ligger våken om natten, er det greit en periode. Om han vekker opp dere er det verre. Men tispset er at han ligger på eget rom, om dere har mulighet for det. Lurt er det også evt. å prøve bare å gi han vann når han våkner. Til slutt vil han ikke våkne, siden han bare får vann. Jeg regner med at vekten hans er grei. Pass på å gi gutten ofte og nok mat på dagtid. Han skal kunne være gammel nok til å sove igjennom hele natten om han er frisk.