Spørsmål til jordmor:
Hei! Min gutt på 4 1/2 år sluttet med bleier på dagtid da han var 3 år. I begynnelsen var han også ofte tørr om natta, opptil flere ganger i uka, men vi valgte å beholde natbleia en stund til da vi tenkte at det var tidlig slutte med den. Han har veldig god kontroll på blæra om dagen, og opplever svært sjelden uhell. Vi synes nå det er på tide at han blir tørr på natta også. Problemet er at han nå er klissvåt hver eneste natt! Ofte blir han også våt igjennom. Vi har prøvd i flere korte perioder å ta av bleia på natta, med det resultat at han blir klissvåt hver gang. Har prøvd alle råd om å drikke lite, og unngå søt drikke før sengetid. Har ogs tatt ham opp på do før vi legger oss, men han tisser likevel mye flere ganger pr natt. Han sier at han ønsker å slutte, men virker samtidig ikke å være flau over å fortsatt bruke bleie. Hans yngre søster har nylig sluttet med både dag- og nattbleie. Vi tenkte dette ville motivere han ekstra til å klare det, men det har foreløpig ikke lyktes. Kan det være en fysiologisk årsak til at han ikke klarer det, eks mangel på hormonet ADH, eller kan det være andre fysiske eller psykiske årsaker. Når bør vi i såfall kontakte lege/ helsestasjon for videre utredning? På forhånd tusen takk for svar!

SVAR:
Hei! Det er ikke uvanlig at store søsken starter å tisse på seg når mindre søsken får oppmerksomhet. Du vet at sønnen din kan klare å være tørr over tid, slik du forteller om på dagtid. Dette er flott og et godt tegn. Prøv igjen i en helg hvor dere alle har litt mer overskudd. La gutten ligge uten bleie. Snakk selvfølgelig med han om dette og ta han med når det skal skiftes på sengen etter at det har  blitt vått. " Premiering" med klistremerker kan prøves ut. Jeg har erfaring med bruk av en kalender, hvor barnet får klistremerke uansett vått eller tørt, men bruk da forskjellige typer merker. Pass fortsatt på at han drikker mest på dagtid. La han evt. måle hvor mye han tisser en kort periode, da vil dere finne ut om han klarer å ha full blære eller ikke. Da vil også gutten selv være med på å "eie" problemet på en annen måte. Om dere er usikre på om han har urinveisinfeksjon eller ikke, bør lege kontaktes. Men som helsesøster har jeg erfaring med at barn på deres sønns alder ofte onanerer eller leker med tissen sin om natten og at det en kort tid er behagelig for barnet å tisse på seg. Jeg håper dere har fått noe informasjon som kan hjelpe dere. Lykke til og kom gjerne med tilbakemelding.