Spørsmål til jordmor:
Hei Pga stort barn på 4500g, 53cm, svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap og komlikasjoer ved vaginal fødsel(sugekopp(babyen satt bom fast),risvekkelse, 1,5 l blodtap, revnet MASSE o.l.) - ble jeg anbefalt av jordmor å ta en sukkerbelastningsprøve. Denne viste 4,3 før faste og 9,6 etter 2 timer og druesukker drikken. Jeg har altså fått påvist svangerskapsdiabetes. Derfor er kostholdet omlagt og spiser mindre og oftere enn tidligere. Føler meg i fin form. Jeg er 27 uker på vei. Veier rundt 72 kg og er 1,60 høy...litt overvektig, men skal komme til normal vekt etter fødselen. Det som bekymrer meg er hvordan denne diabetesen blir etter fødsel? Forsvinner den eller må jeg leve med dette resten av livert?? Synes verdiene mine var veldig høy. Pga kraftig bekken løsning og smerter klarer jeg ikke de store trim rundene akkurat nå. Dette bekymrer meg også, siden fysisk aktivitete er viktig. Kan du hjelpe meg å tenke positivt? Har jeg grunn til å være positiv med tanke på framtida og sukkersyken?? Og hva mener du av matvarer, pålegg og drikke er best å spise. Bekymrer meg hver gang jeg spiser om det er feil. Har ikke fått noe veiledning anngående dette enda.

Svar:
Det er bra at du er så bevisst. Svangerskapsdiabetes forsvinner nesten alltid like etter fødselen. Kvinner som har hatt svangerskapsdiabetes har likevel en økt risiko for å utvikle diabetes type  2 senere i livet.
Insulin er et hormon som produseres i bukspyttkjertelen. Dette hormonet senker sukkernivået i blodet. Hvis man produserer mindre insulin enn man trenger, vil sukkernivået i blodet øke, og man utvikler diabetes.
I svangerskapet vil det alltid være høyere behov for insulin enn normalt. Hvis man ikke klarer å øke insulinproduksjonen tilsvarende det økte behovet, vil man utvikle diabetes. Når barnet er født, begynner kroppen å normalisere seg igjen og insulinbehov faller tilbake til det normale. Da vil blodsukkernivået normalisere seg og man har ikke lenger diabetes.
Hvis man har hatt svangerskapsdiabetes, er det en økt risiko for å utvikle diabetes type 2 senere i livet. Dette er fordi insulinproduksjonen synker med alderen. Risikoen for å utvikle diabetes kan reduseres ved at man unngår tilstander med stort insulinbehov. Slike tilstander er overvekt, usunt kosthold og lite mosjon. Når man har fått påvist svangerskapsdiabetes, bør man legge om kostholdet til en diabetikerkost. Denne kosten er fettfattig og rik på karbohydrater
Etter graviditeten er det viktig å være klar over risikoen for å utvikle diabetes type 2 senere i livet. Risikoen kan reduseres ved å spise sunt, mosjonere regelmessig og unngåovervekt. Prognosen er god. De fleste kvinnene trenger ikke å starte insulinbehandling, men kontrollerer diabetesen med kosten. Barna til disse kvinnene er gjennomsnittlig større enn normalt, men det er ikke påvist noen større dødelighet. Videre normaliseres diabetesen etter fødselen. For å utelukke en bestående diabetes, bør det likevel utføres en ny glukosebelastningstest tre måneder etter fødselen. Behandlingen er avhengig av hvor høyt blodsukker glukosebelastningstesten påviste. For de fleste vil det være tilstrekkelig å forandre kostholdet til diabetikerkost. Et slikt kosthold bør være fettfattig og inneholde mye komplekse karbohydrater, for eksempel brød, pasta og ris. Siden svangerskapet selv krever et rikt og sammensatt kosthold, kan det være fornuftig å få råd av en ernæringsfysiolog. Det kan du søke opp på nettet og få gode svar, men det beste vil være om du kan bli henvist til en ernæringsfysiolog. Noen sykehus har det. Det er i hvert fall viktig at du drikker mye vann. Håper at du fikk oppklart litt mer. Har du flere spørsmål så kom tilbake til oss her på Bam siden. Lykke til videre.