Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er gravid, og går inn i 7 uke i morgen. Jeg er 20 år gammel, student og av den grunn ikke særlig sikret økonomiskt. Faren til barnet har jeg et turbulent forhold til. Vi var "av-og-på" kjærester i 7 år, før det tok helt slutt rundt juletider i år. Tross dette klarte vi å rote oss bort i hverandre en gang etter det, derav graviditeten. Han er sint på meg, vil ikke ha noe med meg og gjøre fordi jeg er blitt gravid og velger å beholde barnet. Fra felles venner har jeg også blitt fortalt at han ikke vil ta stilling til situasjonen før etter bekreftet farsskap. Jeg ble gravid med han også for ca 1,5 år siden. Da valgte jeg å ta en provosert abort. Har slitt masse med dette valget i ettertid, og vil av den grunn ikke ta abort denne gangen. Abort er ikke det rette valget for meg føler jeg. Jeg tror jeg kan skape en god tilværelse for barnet, og vil gjøre alt jeg kan for at det skal få det bra. Spørsmålene mine er: - Hva har jeg krav på som gravid og enslig student? - Hvilke rettigheter har han dersom han plutselig finner ut han vil være en far? Jeg ønsker ikke situasjonen skal utvikle seg i en enda mer negativ retning. Nå er det sinte toner og masse negativitet rundt dette. Det går rykter og alle hauger, og jeg blir sett på som en syndebukk som ødelegger hans og barnet liv. Dette er ikke noe kjekt. Er redd for at hvis det utvikler seg enda værre, at det kan etter tid ende opp i en rettsak. Jeg er redd og alene. Hvordan skal jeg takle dette her?

Svar:
Dette skal du klare. Du har veldig gode forutsetninger for å kunne klare både svangerskap og mammarollen selv om det kan by på utfordringer. Det er du som bestemmer om du vil oppgi han som pappa, dersom det kommer til å bli så vanskelig for deg. Du trenger ikke å bestemme det før evt ved fødselen. Du tar jo vare på barnet mot å ta i mot livet til det. Du gir barnet et verdig liv. Vi har en god organisasjon i Norge, Amathea, som hjelper oss som blir gravide uten at det var en planlagt graviditet. Her kan du få gratis veiledning og ofte tilbyr de også svangerskapskontroller. Søk de opp så finner du et tlf nummer til dem i din nærhet. Alle svangerskapskontroller er gratis for deg uansett hvor du går, så lenge de er ansatt i kommunen. Dersom du trenger mer hjelp så ta kontakt med meg igjen. Skriv opp mail adressen din( den er det bare jeg som ser) så tar jeg kontakt med deg. Lykke til foreløpig. Stå på.
Gå inn på lånekassen så ser du hva du har rett på. Jeg har tatt ut noe for deg :
Venter du barn under utdanningen? Da kan du ta permisjon en periode. Du får penger fra Lånekassen i opptil 44 uker.
·         Vilkår for å få foreldrestipend ved fødsel
·         Hvor lenge kan du få foreldrestipend?
·         Hvor mye kan du få?
o    Eksempel
o    Foreldrepenger fra NAV
·         Når du får barn om sommeren
·         Når du får barn om høsten
·         Når du får barn på slutten av utdanningen
·         Sykmeldt i svangerskapet
·         Forsinket i utdanningen på grunn av sykdom eller fødsel
·         Foreldrestipend ved deltidsutdanning
·         Spesielt for elever i videregående opplæring
·         Forsørgerstipend (omsorg for barn)
·         Brosjyren "Når du får barn under utdanning"
·         Slik søker du om foreldrestipend
Høyere og annen utdanning - fulltidsutdanning**
Per måned- ett barn
Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt under kr 24 780
kr 10 160
Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt mellom kr 24 780 og kr 28 000
kr 8760 - kr 10 160
Ektefelle/samboer har brutto månedsinntekt over kr 28 000
kr 8 760
Enslig forsørger m/overgangsstønad og utdanningsstønad
kr 10 160