Spørsmål til jordmor:
Jeg har ei jente på 5 uker som har vært tett i nesa siden fødslen. Når hun ble født svelget hun mye fostervann.kan det ha noe med det? ellers så har vi en hund men ser ut som hun ikke reager på henne.men jeg veit jo ikke om det er hunde eller hva det er. har prøvd morsomelk og saltvann.men funket ikke så veldig bra, bruker nå nesespray for baby og da nysser hun bra.. Men er det vanlig at hun skal være så tett så lenge?

SVAR:
Hei! Gratulerer med jenta. Når barn blir født vil hårene i nesen, flimmerhårene vokse og reise seg opp. De skal være med på å få slim/snørr ut når barnet f.eks. nyser. Flott at du har brukt morsmelk og saltvann, men de fleste bruker for lite av dette. 5-6 ganger i døgnet er ikke for mye. Om hun ikke har vanskelig for å puste ved mating, så kan hun høres tett ut uten å være det. Blir hun ikke bedre i løpet av noen dager, så få en lege til undersøke henne. Lykke til.