Spørsmål til jordmor:
Hva kan jeg gjøre for å lindre/ få bukt med åreknuter i underlivet? Det startet med smerter og trykkfølelse innvendig i underlivet spesielt etter samleie og ellers etterhvert også når jeg står og går mye. Nå er åreknutene også synlige utenpå i underlivet, noen ganger er de utvendige kjønnslippene dobbelt så store fordi de hovner opp og jeg kjenner og ser knuter på dem også. Smertene blir borte når jeg ligger (klarer ikke ligge med pute under baken pga bekkenløsning) skulle så gjerne hatt noen gode råd, kan det finnes noe som en kan smøre på f.eks? Jeg er 23 uker i svangerskapet og har hatt plagene en del uker nå. Kan åreknuter forårsake større blødning under fødselen?

Svar:
Jeg forstår godt din fortvilelse. Dette er som du selv sier åreknuter eller utvidelse av vener.
Du kan evt. forøke å legge isbiter på stedet i en tynn vaskeklut mens du hviler for å få åreveggen til å trekke seg sammen.Spør også på helsekost etter Arnica salve og se om den kan hjelpe deg. Om du skal smøre salven på selve slimhinnen må du sjekke med innholdet om den anbefales kun til utvortes bruk, evt. ta en liten test og sjekke om det svir og er ubehagelig før du smører på over større område. Ta kontakt med en akupunktør, det kan være at de har noen "gode nåler" som da kan trekke blodet litt tilbake. Det er viktig at du forteller den jordmoren som skal hjelpe dere i fødsel om problemet ditt. Når hun vet det, og er observant så er det ikke grunn for at du skla blø mer i fødsel. Lykke til, er det ikke noe som hjelper så ta kontakt med meg igjen. Så skal jeg prøve å finne ut noe mer. God bedring!