Spørsmål til jordmor:
Sønnen vår hadde en klar favorittside etter fødselen, og vi gikk hos fysioterapeut til han var 6 mnd. Han har fortsatt en klar favorittside og snur seg kun til denne siden. Han har nå dratt seg fremover siden han var 7 mnd. Burde han ikke nå ha kommet videre? Han løfter rompa og står på alle 4 en stund, men ikke i nærheten av å krabbe. Jeg har i det siste tenkt mer og mer på at han kun bruker høyre arm og ben for å komme seg fremover (venstre hånd har han bøyd innover og venstre ben drar han bare etter seg). Han står inntil et bord e.l en kort stund på egenhånd, men han nekter å sitte på rompa og sitter ikke selv uten støtte på gulvet e.l. Han blir nesten sint og virker som han ikke er tilpass, er dette noe som bør vurderes av fysio på nytt? Eller er det bare uvant for han å sitte slik at vi skal trene mer med han?

SVAR:
Hei! Det høres ut som du kjenner gutten din godt, og det er flott. Det å ha en favorittside er ikke uvanlig, men vi ønsker at barn skal bruke begge sider for ikke å bli skjev i kroppen og evt. musklene. Jeg vil råde dere til å ta kontakt med fysioterapeuten som dere tidligere har hatt kontakt med. Jeg regner med det er gjennom helsestasjonen som dere hører til, at denne personen kan kontaktes. Det er mye som skjer med utviklingen til barn på 10 måneder, både fysisk og psykisk. Helsestasjonen og de ansatte der vil kunne gi dere en vurdering av guttens tilstand og gi dere gode tips og råd. Flott at han står på alle fire og litt alene inntil bord. Noen barn starter ikke å krabbe før de har begynt å gå. Dette kan variere og være helt normalt.