Spørsmål til jordmor:
Har en sønn på snart 2 år og må ha varm melk på flaske hver kveld for å sovne. er ille redd for alle de flotte tennene hans og ikke minst lei flaskene. Hva skal jeg gjøre? Hvordan venne han av flasken?

SVAR:
Hei! En gutt på 2 år kan begynne å snakkes til om emnet: flaske bruk. Det er riktig at det kan være en belastning på tennene. Pass på at han ikke er tørst før legging. Jeg tror flasken blir til kos og ikke til tørstedrikk. Vil han ha litt varm melk, så gi han det fra kopp før han legger seg og før tannpussen. Gi han kosebamse, koseklut eller smokk om han må ha noe i munnen. Om han må ha flaske en periode, så gi bare vann på flasken. Dette vil da bli en glidene overgang til å slutte med flaske om natten. Lykke til!