Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg er egentlig en veldig "følelsesladd" jente. I høst så opplevde jeg noe litt spesielt. da jeg var gravid i åttende måned ble samboeren min alvorlig syk. han gjennomgikk en stor operasjon og lå på sykehus i en hel måned. Jeg var så redd for å miste ham. operasjonen var vellykket, og han var i ferd med å bli friskere da barnet vårt ble født. han er helt frisk nå, og gutten vår er to måneder. Problemet er at etter den opplevelsen føler jeg at jeg har fått så flate følelser. jeg er liksom aldri høyt oppe og aldri langt nede heller. er mer likegyldig enn jeg pleide å være. Moren min sier at det kan være fordi jeg har fått barn, og at det er vanlig at følelseslivet forandrer seg da. det må sies at jeg er tilfreds og trives i foreldrerollen. Tror du dette skajer fordi jeg har blitt mor? Går det over?

Svar:
Godt nyttår! Hvordan går det med deg?
Du er helt sikkert en flott mamma, men det er viktig at du får noen å prate med slik at du ikke blir deprimert. Du bør ta kontakt med legen din slik at du får noen å snakke med. Det er ikke sikkert at du trenger mange samtaler, men det er viktig at du gjør det snart. Får du ikke noe hjelp så ta kontakt med meg igjen, så kan jeg hjelpe deg videre.