Spørsmål til jordmor:
Hei.) Vi har en baby på 6 måneder. Han er så trett og legges ca syv på kvelden, etter litt grøt og mme. Jeg ammer ikke. Han sover godt fram til ca elleve. Da begynner marerittet. Han er urolig og veldig våken til og fra nesten hele natten. Vi må gi smokk kanskje 30 ganger. Prøver å nattavvenne han. Får mat første gang morgen ca seks. Så spiser han halv ti, ca ett, fire og halv syv. Får ikke lagt han senere, han er kjempetrett. Kunne sikkert lagt han seks også. Han sover ikke mye på dagen heller, ca en time klokka ti, en time klokka ett, og en og en halv time klokka halv fire ca. Noen ganger sover han en time etter mat klokka seks på morgenen. Altså, ikke så mye søvn på dagen synes jeg. Kankje tre -tre og en halv time totalt. Burde jo sove mer på natta da?? Vi sliter oss ut, jeg er sykemeldt grunnet høyt blodtrykk, mannen min har overtatt permisjonen en måned. Må jo sove, dette har pågått i over en måned.

SVAR:
Hei! Ja, dette hørtes slitsomt ut.Et barn på rundt 6 måneder kan slite med tenner og ny rytme på måltider og forandringer i kosten. Du skriver, at han får litt grøt og mme. Jeg tror deres sønn er moden for flere forandringer i koste. Han kan spise middag og brødmat uten problemer. Han kan også ha tenner på gang, som kan gjøre han urolig. Om dere er slitene, bør gutten ligge på eget rom om natten, om han ikke allerede gjør det. Ta ansvar for han forskjellige dager, så en av dere får sove hele natten. Om han ikke finner smokken sin selv, så finnes det små hemper som festes til klærne hans, slik at smokken er i hans nærhet. Jeg regner med at dere har en frisk gutt og at han legger greit på seg. Lykke til og god søvn ønskes dere.