Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg er blitt operert to ganger for prolaps og fikk min tredje rundt jul i fjor (proslapsen sitter mellom L4 og L5). Jeg har termin den 18. oktober. Er det noe jeg bør tenke på, eller har du noen gode tips når det gjelder fødselen? F.eks. noe som kan gjøre ting lettere? Min mann er litt urolig for at jeg skal få mer problemer med ryggen av fødselen eller at jeg skal ha mindre krefter. Min graviditet har gått bra. Ingen komplikasjoner i det hele tatt. Har ikke en gang vært kvalm. Jeg har ikke hatt mer ryggproblemer enn jeg ellers ville ha hatt. Jeg merker bekkenløsning i alle tre ledd men overlever både den og ryggen uten smertestillende pga min stahet og en veldig høy smerteterskel. Jeg jobber fortsatt heltid. Jeg har tenkt å klare meg så langt som mulig uten smertestillende medikamenter under fødselen og hellre prøve andre alternativer hvis nødvendig. mvh Linda

Svar:
Hei! Beklager at jeg ikke har svart deg før, men jeg har hatt litt "begynner vansker" med det nye programmet.(Teknikk er ikke min sterke side).
Du er jo utrolig flink. Dersom du lytter til kroppen din i forbindelse med fødselen slik du gjør nå, så går det nok kjempebra. Det er viktig at du varierer stillinger, at du er mest mulig i bevegelse i løpet av hele fødselen. Selvsagt må du også hvile. Dersom de har badekar og dusj kan det være godt for deg å bruke de hjelpemidlene. Noen fødeavdelinger kan man også få føde i vannet. Da ville du få minimal belastning på ryggen din. Dersom dette ikke går så er det sikkert bra for deg å føde i sideleie. Det er viktig at du blir hørt av jordmoren din, og at du er den som bestemmer over din kropp. Lykke til, spør igjen om du vil ha flere råd. Det ville vært spennende å høre hvordan det går med deg.