Spørsmål til jordmor:
Hei helsesøster. Vi har gutter på snart 18 mnd. Tvilling 2 er fryktelig hissig og blir lett sinna, typisk krutt-tønne.. Han slår og biter alt/alle som evn er i nærheten. Lekene går gjerne veggemellom. Raserianfallene varer sjeldent lenge (bare noen få minutter). Han må rett og slett bare "lette på trykket" - få ut masse frustrasjon for deretter å være kjempeblid. Det er flere utløsende faktorer, men det er stort sett at han ikke får akkurat den leken eller tingen han vil ha. Eller noe han ikke får lov til (blant annet å smelle i skuffer og skap). Vi er på gulvet med barna fra de kommer hjem fra bhg til de skal legge seg, så vi tror ikke det er oppmerksomhet han trenger heller. Og vi har faste rutiner som vi holder oss til, stort sett. Vi har tatt opp denne situasjonen i bhg også, og de har noen av de samme opplevelsene som oss. Der kan han gå løs på de større barna også. Vi skal på helsestasjon i beg av desember, men det føles som en hel evighet til. Har du noen gode råd på veien? Hva kan vi gjøre for at gutten vår? Vi har tenkt på ADHD, men det er kanskje for tidlig å utredes for slikt? Vi begynner å bli ganske desperate, vi ønsker jo ikke at han skal ha det slik!! Kan du hjelpe oss? Hilsen slitne og frustrerte foreldre.

SVAR:
Akkurat som voksne er barn forskjellige. Slik du beskriver og dere opplever. Barna deres er unike og utstyrt med mange spesielle egenskaper helt fra fødselen. Disse egenskapene har betydning for samspillet mellom dere. Måten dere reagerer på hverandre, påvirker dere alle på en helt spesiell måte. Derfor utvikler barnet seg til nettopp å bli det barnet det blir. Et barn som er aktivt, temperamentsfull eller følsomt barn, som gråter mye og blir lett redd, stiller større krav til dere enn et barn som alltid er glad, veltilpasset og regelmessig. Tilsvarende stilles det store krav til de foreldre hvor barnet er genert, lett blir sur, krever oppmerksomhet hele tiden eller som det tar lang tid å trøste. Som foreldre kan dere ha behov for støtte og veiledning hvis barnet er vanskelig, slik at utviklingen går i riktig retning. Helsesøster og eller noen venner kan være en ide å diskutere problemene med. Flott også at dere har tatt dette opp med barnehagen. Siden gutten deres bare er 18 måneder, er han nå på full fart inn i en periode med utvidelse av sitt språk. Noen barn blir frustrerte i denne alderen. De vil fortelle noe, men klarer ikke gjøre seg forstått.Derfor tyr mange barn til reaksjoner som dere opplever fra deres sønn. Bruk tiden og avled gutten og snakke med ansatte helsestasjonen når dere skal ditt i desember. Lykke til.