Spørsmål til jordmor:
Hei. Min sønn er snart et år. De siste ukene har han vært veldig misfornøyd. Jeg tenkte det var noe som ville gå over men det blir bare værre og værre. Han sutrer omtrent hele dagen. Han er ikke fornøyd når han har spist eller sovet eller om man bare er sammen med han. Han furter, vrir seg og gråter. Han sover greit om nattta og spiser bra. Han virker også helt frisk bortsett fra litt snørette. Jeg tilbringer som regel hele dagen min på gulvet med han for så fort jeg går ut av siktet så gråter han. Og når jeg er sammen med han så bare furter han. Vet du hva det kan være? Han har fått to tenner for en måned siden men han var aldri så grinete da.

SVAR:
Hei! Det høres ut som deres sønn på 1. år ikke er helt fornøyd. Jeg regner med at dere har veid han og fulgt med på at vekten er grei!? Det som kan være årsaken, er at tenner er på gang igjen, slik dere har opplevd tidligere. Tips er også å teste om jernlageret til gutten er greit. Test også hørselen hans. Vann i mellomøret kan gi misstrivsel. Avføringen bør også være normal. Jeg håper dere finner ut av dette etter kort tid. Helsestasjonen og fastlegen kan hjelpe dere med å teste han evt..