Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har lyst til å lage litt hjemmelaget middag og fruktpure og fryse det ned. Jeg lurer på hvordan jeg skal gjøre det i forhold til å bevare mest mulig av næringen i maten. Er det noen frukt som ikke egner seg å fryse?

SVAR:
Hjemmelaget middag til barnet kan lages på flere måter.Det enkleste er å ta av til barnet fra familiens middag.Du kan lage mat å fryse ned, men ikke all mat er egnet for frysing.Når du lager en større porson, må maten avkjøles og dypfryses raskt,for eksempel i vannbad.Du kan fryse ned kokt kjøtt eller fisk for seg, eller du kan blande kjøtt eller fisk med grønnsaker og poteter før nedfrysning.Dette blir en smaksak.Husk at finmoset mat er svært lite holdbar i ferk tilstand.Når det gjelder frukt vil banan og appelsiner være lettest å gi som ferske vare.Solbær inneholder blandt annet mye C-vitaminer.Eple og pære har en mild smak og er lett å raspe på råkostjern.Dypfryste,usukrede jordbær,blåbær og bringebær kan tines,moses gjennom en sikt og blandes med vann.Flott at du vil lage maten selv.Egnet emballasje til frysing er yoghurtbeger, små glass med lokk eller plastposer.Skal du fryse ned små smaksposjoner eller posjoner med kraft eller morsmelk, kan du bruke isterningsposer eller -boks.Lykke til.