Spørsmål til jordmor:
Jeg fikk bekreftet at jeg hadde kyssesyke, etter den siste blodprøven fikk jeg vite at jeg var frisk, og at leveren var fin. Bare lurte på om jeg da kan drikke litt alkohol? å hvor mye jeg kan drikke uten å skade leveren eller noe sånt?

SVAR:
Hei! Flott at du er frisk fra Kyssesyken. Kyssesyken er det samme som Mononukleose og er en smittsom virus sykdom. Viruset heter Epstein- Barr = EBV. Symptomene er kraftig nedsatt allmenntilstand og mild leverbetennelse. Dette er du selv helt sikker informert om. Dersom du har hatt Mononukleose en gang, får du det ikke igjen. Du skal unngå alkohol så lenge leveren er påvirket av sykdomme. Har legen din sagt at du er frisk, kan du evt. drikke alkohol igjen i normale mengder. Mengden er vanskelig å si noe sikkert om. Råd må være å drikke med måte.