Spørsmål til jordmor:
Er så bekymret. Er 9+0 uker gravid. legen min er så kald og jeg får hele tiden intrykk at jeg er unormal som har lite symptomer. Derfor tok jeg blodprøve for å påvise hcgstigning i blodet. tok en prøve 7+2 og en 7+6. Legen min har fri i dag så sekretæren ga meg tallene, 21000 og 26000. Syntes det var så liten stigning, trodde det skulle dobles?? Ble så redd og har grått i hele dag. fikk prate med en annen lege, og han sa det var innenfor normalen og ikke noe å være redd for siden jeg ikke har blødd eller hatt smerter. Hva tror du? vil det flate ut og ikke stige så mye etterhvert? Håper på raskt svar.

Svar:
Hei! Jeg er enig med den andre legen din at du bør ta det med ro , og ha tro på at alt er i orden.Det er som legen sier ikke noen grunn til at du skal være bekymret.Jeg synes ikke at du skal ta disse blodprøvene , de kan bare gjøre deg forvirret/fortvilet.Hcg i blodet stiger mye i de første ukene, men vil ikke stige så mye utover det.Du må også tenke hva er konsekvensene om du får vite at verdiene ikke stiger slik som det står i boka.Lykke til , ha tro på dette, og spør igjen om du trenger mer trøst.