Spørsmål til jordmor:
Hei! Dattera mi på 5 måneder er stadig tett i nesa uten at hun er forkjølet. Det er spesielt ille når hun sover. Da "snorker" hun ofte, og det er spesielt tydelig på natta selv om hun sover 7-8 timer i strekk nå. Har snakket med legen, men han sier at vi ikke skal gjøre noe så lenge det ikke plager henne når hun spiser. Hun spiser ellers godt og vokser fint. Om dagen når hun er våken, merker jeg ikke at hun er tett i nesen. Siden jeg ikke har morsmelk lenger, bruker jeg saltvann, og noen ganger hjelper det, men andre ganger hjelper det ikke. Jeg lurer på om tett nese kan anses som vanlig hos spedbarn og skulle vi bare la være og vente at det går av seg selv, eller skulle vi likevel snakke med legen og kreve behandling? Kan det kanskje også være tegn på allergi siden vi bor i et gammelt hus der det er ganske stor fuktighet? Heldigvis er det ikke fuktig på soverom og i stua. Håper du kan komme med noen gode råd. Takk på forhånd!

SVAR:
Tett nese hos barn kan være vanlig i perioder.Om tett nese går utover inntak av mat og drikke eller om det forstyrrer søvnen bør noe gjøres. Snorking er heller ikke uvanlig for barn og kan være helt normalt.Saltvann dryppet i nesen forebygger og behandler også tett nese. Det bør dryppes ofte og gjerne gis som spray. Selvom det ikke hjelper hver gang er dette en god behandling. Datteren deres kan reagere på muggsopp, som kan komme av høy fuktighet, som du forteller dere har i huset. Symptomene med tett nese kan først komme om natten, selv om barnet har vært utsatt for fuktighet på dagtid. Andre tips er å legge barnet litt høyt med overkroppen om natten og å lufte godt på barnets rom før leggetid. Prøv også å unngå for mange ting som samler støv på rommet. Blir ikke barnet bedre på noen uker, så ta kontakt med fastlegen igjen. Lykke til.