Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg har nettopp funnet ut at jeg er Gravid, jeg er 5 uker på vei, men jeg klarer ikke å slappe helt av siden jeg mistet i uke 13 for 2 år siden. Jeg er redd det samme skal skje igjen. For 3,5 år siden tok jeg en slankeoprasjon, og det gjør at jeg må gå på vitamintilskudd, calsigran hver dag resten av livet + b12 hver 3 mnd resten av livet samt jerntabeletter 3 mndr i året. Nå er jeg redd for at jeg ikke skal få i meg nok vitaminer til at dette svangerskapet skal gå bra. Løpet av en dag nå tar jeg 1 vitamintablett, 2 calsigran, 2 jerntabletter og 1 skje med tran + at jeg spiser frukt og grønt og det jeg finner av sunt pålegg og middaga med masse vitaminer og proteiner. Men læll e bekymringen der. Jeg jobber på en plass hvor det er mye stress og masse tunge løft og det gjør liksom ikke bekymmringen min noe mindre. Jeg vil ikke fortelle på jobben at jeg er gravid enda med tanke på at æ mista sist, sjefen vet om det, men ingen av de andre kolegane mine. Jeg skal ringe legen min løpe av uka og bestille time, jeg vil gjerne på en tidlig ultralyd for å få bekrefte at alt e bra. Men kan jeg kreve å få gjevnlig oppfølging med tanke på at jeg mista sist og pga at jeg er slankeoperert og pga mine bekymringer? Takker så mye for svar.....

Svar:
Så fint at du er gravid igjen, det er jo bra. Bekymringene må du prøve å få lagt litt av deg, for selvsagt er det ikke godt å leve med. For det første så ser jeg at det du spiser både av mat og vitaminer ikke er farlig for fosteret.Bare sunt. Jeg vil tro at legen din vil følge deg godt opp ettersom du har hatt negative opplevelser tidligere.Om du kan stille krav til det er litt vanskelig for meg å si, men om du ikke skulle få det så går det an for deg å gå til private leger å få utført ul., slik at du føler deg tryggere.Lykke til.