Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er ca 14 uker på vei nå å sliter veldig med å få i meg mat. Er fortsatt veldig kvalm og spyr noen dager. Jeg tvinger i meg litt mat og er flink til å drikke, men jeg er redd for å ikke få i meg nok. Er det noe mat som er ekstra bra å få i seg? Får i meg veldig små mengder i løpet av dagen. Er noen som har nevnt babygrøt for meg.

Svar:
Det er slitsomt å ha det slik.Til trøst kan jeg si at tilstanden går svært sjelden ut over fosteret. I begynnelsen av svangerskapet er fosteret svært lite og krever derfor lite energi. Dette får barnet fra moren, nærmest uansett hvordan hennes ernæringstilstand er. Senere i svangerskapet kan voldsom kvalme og oppkast gi dårlige vekstvilkår for barnet fordi det er stort nok til å kreve en del energi. For de fleste er kvalmen da over. Ved alvorlige tilfeller kan det oppstå en uttørring av kroppen. Hvis man blir svimmel, har liten og konsentrert urinmengde, blir tørr i munnen og får sprukne lepper, skal man kontakte lege. Behandlingen av uttørring består i å gi væske. Hvis væsken ikke kan holdes nede, blir den gitt intravenøst.
Man har ingen sikker forklaring på kvalme og oppkast i svangerskapet, men det er nærliggende at det skyldes hormonpåvirkning eller en ubalanse i blodsukkeret. Graden av kvalme følger nøye konsentrasjonen av svangerskapshormonet hCG i kroppen. Det er imidlertid ikke sikkert at dette hormonet alene gir kvalme.
Følgende råd kan hjelpe i de fleste tilfeller:
Spis små og hyppige måltider. Spis små porsjoner med ca. to til tre timers mellomrom, også selv om du ikke er sulten.
Drikk mye væske. Helst ti til tolv glass om dagen. God væske er vann, juice og urtete.
Unngå fettrik mat.
Unngå sterkt krydret mat.
Unngå alkohol.
Unngå koffein.
Spis gjerne tørre kjeks, tørt, ristet brød og lignende.
Noen studier viser at ingefær kan virke kvalmestillende. Drikk ingefærte eller spis ingefærtabletter. Det er ikke sikkert det hjelper.
Hvil flere ganger om dagen. Det gjør godt å legge seg ned. Prøv å ha både hodet og bena litt høyere enn resten av kroppen
Hvis man har morgenkvalme, er det ofte god hjelp i å spise litt før man står opp av sengen. (Det nytter ikke å gå ut og tisse eller å hente maten først, da virker det ikke!). Få en annen til å servere en liten frokost på sengen, eller forbered et brett med mat kvelden før som kan stå klar ved sengen.
Stå rolig opp, og unngå brå bevegelser.
Sitt oppreist etter måltidet, så tyngdekraften kan hjelpe deg med å holde maten nede.
Det kan være til hjelp i å spise litt før man går til sengs. Gjerne yoghurt, brød, melk eller frokostblanding. Det kan også hjelpe å spise litt om natten.
Hvis det er bestemte lukter som utløser kvalmen, så prøv å unngå disse.
Det kan være fornuftig å vente litt med å pusse tennene etter et måltid, slik at dette ikke utløser brekninger.
Å få frisk luft og litt mosjon kan også hjelpe. Det er lurt å gå en liten tur hver dag, både fordi man kan trekke pusten uten å bli plaget av så mange lukter, og fordi det øker appetitten. Sov gjerne med åpent vindu.
Unngå røyking. Røyking er meget skadelig for fosteret, og røyking nedsetter appetitten.
Regner med at du snart skal på kontroll, slik at du kan bli tatt godt vare på.God bedring, og lykke til videre.