Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en gutt på 2 år og 9 mnd. Har i det siste (ca i 3 mnd) begynt å slå når han ikke får et nei, blir rasende, kaster seg på gulvet. Det tar litt tid før han roer seg. Dette gjør han bare mot meg, ikke faren. Synes det er vanlig å takle dette, han er jo en så flott og grei gutt! Hvorden er det best, synes du, at jeg oppfører meg ovenfor ham i slike situasjoner? Takk på forhånd for svaret!

SVAR:
Barn behandler mennesker de har rundt seg forskjellig. Har barnet trygge personer rundt seg, f.eks. far eller mor kan de reagere sterkere enn vanlig i enkelte situasjoner. Du skriver at gutten deres er flott og grei, dette er topp. Reaksjonene han viser dere kan være helt normale. Han kan likevel forandre reaksjonen etter kort tid. Han får som du skriver oppmerksomhet og tyr til fysiske ting, som f.eks slå eller kaste seg på gulvet. Dette kan være fordi han foreløpig har vanskelig for å uttrykke seg med ord. Språket hans er helt sikkert på full fart inn i livet hans, men det er nå lettere for han å uttrykke seg fysisk. Avledning med en annen lek eller det å prøve unngå situasjoner hvor han føler seg usikker, kan hjelpe. Når han reagerer med deg til stede og ikke far, kan dette være fordi du er mest sammen med han på dagtid. Det er antageligvis på dagen han er mest aktiv.