Spørsmål til jordmor:
Min datter på snart 9 måneder våkner fortsatt mange ganger om natten (går 1 til 3 timer mellom hver gang) og vil ha mat. Får grøt, middag, brød på dagen, om enn ikke så store mengder. Ikke særlig sulten morgen/formiddag. Spiser mest om natten og ettermiddag/kveld. Hele familien er "på felgen" og trenger nå å sove hele natta (ev. amme bare én gang). Har prøvd avvenning med vann i natt. Gikk ganske bra, men er det ok å ta henne opp, sitte og trøste på fanget? Eller bør hun bare ligge i senga og ev få vann der? Vil helst ikke gjøre vondt verre. Skal to uker på ferie der både mor og far har fri, og trenger derfor en skikkelig plan, så vi kan bruke de to ukene godt og slutte med nattamminga. Takk!

SVAR:
Hei! Tips fra meg er å lage rytme på måltidene på dagen, slik at nattmåltidene kan unngås. Dette kan bli en glidene overgang, og kan kreve litt gråt og noen våkenetter for dere alle en periode. Deres datter skal være stor nok til å kunne sove natten igjennom. Hun bør ikke tas opp av sengen, om dere klarer å unngå det. Dere som foreldre bør bytte på som vakt om natten. Ta hver deres natt, slik at minst en av dere får sove. Du som mor kan amme evt. rett før du selv legger deg. Våkner hun kan kun vann gis. Du skriver ikke noe om vekten hennes, men følg med på at den ikke forandrer seg negativt fra sin egen kurve. Pass også på at barnet ikke er for varm om natten. Mørkt rom er også en fordel. Ha en fin ferie når den tid kommer. Jeg håper nettene blir bedre for dere alle, raskt.