Spørsmål til jordmor:
Hei helsesøster. Vi har to fine gutter på 15 mnd. Tv1 gir oss store utfordringer når det kommer til å gi han mat. Han nekter rett og slett å spise! Vel, vi kan til nød få i han litt grøt og Drikki med ris og banan. Jeg tror vi har prøvd alt! Han får spise selv med og uten skje/gaffel. Vi har lagd mat vi VET han liker. Med biter/uten biter. Varm/lunken/kald. Han var jo så flink til å spise brød og middagsmat! Han er ca 75 cm lang og veier knappe 9 kg. Broren er like lang men veide 1/2 kg mer ved forrige veiing (i aug) og nå er det merkbart stor forskjell. Ikke at man skal sammenligne, men de har vært ganske jevne i flere mnd. Vi har tidligere fått beskjed av helsesøster å ha is i magen, men nå har det gått over såpass lang tid at vi ikke syns vi bare kan la det skure og gå lenger. Vi skal til en annen helsesøster ved neste kontroll, men det er en stund til - så har du noen gode råd til oss i mellomtiden? Vi begynner å bli ganske desperate nå. Hilsen far og mor

SVAR:
Hei! Jeg forstår at dette kan være slitsomt. Det er i perioder enkelte barn som har slike problemer ved måltidene. Det kan fort forandre seg. Årsaken kan f.eks. være at han har vondt i munnen p.g.a. at tenner er på vei. Barn reagerer forskjellig på dette. Om vekten hans er bra, slik du beskriver (flott vekt også hos bror), så er det bare å gi han mat han vil ha en periode. Ikke tving i han annen mat, men tilby den. Drikkegrøt er alltid greit å prøve ut. Gode måltider ønskes dere alle.