Spørsmål til jordmor:
Lurer litt på om jeg har dette, noe som er så flaut at jeg ikke tør spørre legen/helsesøsteren min. Det er nå gått 3 mnd siden fødselen, og jeg elsker barnet mitt masse. Men er så fryktelig sliten, griner lett, lite overskudd og har veldig varierende humør. Er lett å takle dette når hun er blid, men når hun er vanskelig - renner følelsene over for meg. Prøver som oftest å roe ned en hylgrinene unge mens jeg hylgriner selv... Heldigvis har jeg en mann som hjelper meg masse, men jeg kan ikke la han ta all støyten heller. Føler meg som en elendig mor. Føler barnet mitt fortjener så mye bedre enn meg. Er dette fødselsdepresjon eller er det vanlig å føle det sånn? Vil ikke ha noe lykkepiller eller behandling hos psykolog... Hvordan er det man kommer seg ut av sånne følelser og tanker?

SVAR:
Hei! Flott at du har klart å skrive om dine følelser. Jeg forstår at dette emnet er vanskelig å snakke om, men helsesøster, jordmor og fastlegen skal være oppdaterte på dette emnet, og de bør kunne hjelpe deg. Det er normalt for noen å reagere med følelsene slik du gjør. Om du går inn på:http://nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/barsel/foedseldepresjon.php vil du kunne lese mer om emnet. Fint er det at du kan snakke om dette med din mann og at han er en god støtte. Du selv er en flott mor som tar opp dette, for at dere alle tre skal få det bedre. Mitt råd til deg, er å ta kontakt med helsestasjonen du hører til eller fastlegen din. De kan gi deg og familien din rett hjelp. Lykke til.