Spørsmål til jordmor:
Jeg har en gutt på snart 4 mnd som kreverpupp svært ofte både dag og natt (fullammes). Vurderer å starte med fast føde når han er blitt 4 mnd. Hvilken type grøt bør jeg begynne med? Ris- eller maisgrøt som er uten gluten, eller en blandingsgrøt med litt gluten i? Bør jeg gi sviskesaft/purè samtidig for å unngå forstoppelse? I så fall hvor mye hvor raskt?

SVAR:
Om du skal begynne med grøt fra 4 måneder, bør du gi mais- eller risgøt, gitt på vann eller morsmelk. Det letteste for deg er å gi morsmelk først for så å gi vann i grøten. Om magen til barnet blir litt hard, kan du ta litt maltekstrakt i grøten. Prøv deg frem med mengden maltekstrakt. Sviskesaft eller purè kan gis, men er ikke nødvendig om barnet ikke er plaget med treg mage. Morsmelken er med på å gjøre tarmen mottakelig for grøten som gis.