Spørsmål til jordmor:
Hei. Vi venter barn i begynnelsen av desember, og lurer på når barnet kan tas med ut på trilletur evt. sove ute i vogn. Vi bor på vestlandet og de kaldeste månedene er vansligvis januar/februar, men det blåser en del. Har prøvd å finne ut av dette på nett uten hell..

Svar:
10 grader er en rettesnor, men ingen regel uten unntak. Minus 3 grader og vind føles kaldere enn minus 10 grader og sol. Er det stille i luften, og kanskje sol og barnet er friskt er det bare fint å ligge ute. Det er lunt og varmt å ligge i vognen. Ellers gjelder det å bruke sunn fornuft. Når du har lyst til selv å gå ut, innenfor minus 10 gradersregelen så kan babyen også ut.Gled dere til mange flotte trilleturer og en baby som liker å sove ute.