Spørsmål til jordmor:
Hei=) Jeg er i uke 27 nå, men de siste 3 ukene så har jeg blitt trøtt som bare blir verre og verre. Minner meg nesten som i første trimester. Jeg har vært hos legen for to uker siden men nevnte ikke noe da fordi det var ikke så ille. Hb min har ligget på 12.6, men hos jordmora lå den på 13 og hos legen uken etter hadde den gått ned til 11,4. Så der er jo Hb normalt. Var sykemeldt tre uker i juli og ferie hele juli, nå jobber jeg 50% på en småbarnsavd. Har ingen barn selv. Så egentlig så burde jeg ha vært uthvilt. Har skjønt at dette ikke er normalt nå i dette trimestere. Har du noen råd til meg så jeg får tilbake litt overskudd før jeg begynner i 100% jobb igjen neste uke?

Svar:
Huff, det høres slitsomt ut, men det er sikkert en grunn for at du er så trøtt. Er blodtrykket ditt også bra, vokser du som du skal ? Har det skjedd noe annet i nære relasjoner som kan forårsake at du er så trøtt. Sover du nok på den rette siden av klokka 24? Dersom du svarer at alt dette er bra, vil jeg tro at det er et "signal" på at kroppen din som gravid trenger en del ro og hvile. Ta de signalene, og ta det opp med legen din. Kan hende at du trenger å hvile deg mer en det du tror. Ønsker deg god bedring, og håper at du får det bra de siste ukene av svangerskapet.