Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg er i dag 19+6. Jeg fikk innkalling til UL første gang i nest siste uke av juli. Denne ble avlyst (sykdom blant ansatte) og jeg fikk ny time 7. august. Denne ble også avlyst. Nå sier de at de ikke har kapasitet til å gi med time før 31. august. Dette blir 5 uker etter den første avtalte timen (som de da argumenterte for at jeg måtte komme på selv om jeg var på ferie -for det var viktig at det ble tatt UL akkurat i disse få ukene). De er ikke spesielt hyggelige og mente på telefon i dag at dersom jeg ikke kunne vente, fikk jeg heller gå privat. Men jeg går ikke til jordmor på sykehuset (bor i liten by 3 mil unna og det er egen jordmor der -hun er forøvrig på ferie.... Hvis jeg går privat på UL, da vil jeg jo ikke ha hatt noen kontakt med sykehuset før fødselen. Det føles litt skremmende. Den 31. vil jeg ha gått nesten 23 uker av svangerskapet. Er ikke dette litt sent? Jeg vet ikke noe om dette (førstegangs gravid), men blir utrolig usikker når ting ikke går etter planlagt skjema. Jeg har også flere venninner som har fått beskjed om at de må på UL mellom uke 17 og 19. Hvorfor gjelder ikke dette meg? Tror du et er OK å ikke ta UL før nesten 23 uker er gått??

Svar:
Jeg er lei meg for at du er blitt et "offer" for helsevesenet sin ferieordning i tilegg til sykdom. Dårlig gjort at de gir forskjellige beskjeder. Jeg kan ikke si noen annet enn at også jeg opplever at de stadig forandrer perioden hvor det er riktigst å finne den rette terminen. Jeg har lært at det er riktig at ultralyd screening utføres mellom uke 17- 20, fordi fosteret da har fosteret likest lengdevekst slik at terminen kan da fastsettes. Seinest i denne uken sa en gravid at nå kunne hun på ultralyd til screening innen uke 21. Så dette forandrer seg tydeligvis. Dersom du har en sikker siste "menstruasjonstermin"/ Naegeltermin så trenger du ikke på ultralyd for å fastsette terminen, men det er bra for oss å være på ultralyd for å se at barnet vi har i magen er velskapt, i store trekk. Derfor anbefaler jeg deg å ta i mot den timen du har fått, og skriv ned de opplevelsene du har hatt til nå, og ta de opp når dere er der. Det hjelper lite for deg å frustrere nå. Kos deg med magen, og prøv å ikke ta problemene for tidlig. Dette også ordner seg. Ta kontakt igjen om det er noe jeg kan gjøre for deg.