Spørsmål til jordmor:
Hei hei. Fant ut for et par dager siden at jeg endelig er gravid=D(ca 5uker på vei) Har lest utrolig mye på nettet gjennom hele prøve perioden(6 mnd), men er står mye forskjellig så har noen spørsmål jeg håper du kan svare på. Man hører jo hele tiden mye om dette med svine innfluensa og at det er spessielt farlig for gravide, er det litt ut i svangerskapet eller er det like farlig hele veien?? Har i en uke nå hatt milde mensen smerter med gjevne mellomrom, er dette noe som er helt normalt?? Har ikke blødd noe. I tilegg blir jeg sulten ganske ofte og får utrolig ondt når jeg ikke spiser, er det og normalt?? Har ikke vært son tiddligere.. Jeg er Plaget en del med hodepine, bruker å ta ibux 200, ibux 400mg el vanlig paraset. Bruker i tilegg atarax mot allergi. Av og til bruker jeg imodium mot løs mage og orudis mot senebetennelse. Noe av dette du syntest jeg bør la vær å bruke?? Tar en del vitaminer, folsyre, omega 3, b vitamin. Har i tilegg en boks med apotekets multivitaminer jeg lurer på om jeg kan ta, står at man må høre med lege osv vist man er gravid. Tror du jeg kan ta de?? Er det dumt å ta for mye vitaminer?? Når er det vanlig og best å ha første lege time?? Noe man kan gjøre for å minske sjansene for spontan abort?? Vurdere å ta en ultralyd i uke 11 el 12 for å se om alt er ok inni der.Når er det de kan se eventuelle missdannelser osv?? Vet du hav en vanlig ultralyd koster son ca?? Håper på svar=) Mvh litt bekymret og nysgjerrig;)

Svar:
Oi, dette var mange spørsmål på en gang. Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Svineinfluensa informasjonen er blitt et hysteri laget av media. Man skal være vanlig forsiktig, og selvsagt ikke oppsøke mennesker som er syke/eller som har influensa symptomer. God håndhygiene er alltid viktig. Bruk Antibac litt mer enn du gjør ellers. Lev ellers som vanlig i hele svangerskapet. Man skal ikke ta for mye vitaminer. I tidlig graviditet tar du bare folsyre og omega- 3. Etter uke 12 holder det om du tar omega- 3, dersom du vet at du spiser vanlig norsk mat med frukt og grønt. Mens. smerter er det mange som har til ca 10 uke. Du bør ikke ta andre tabl. for hodepine enn Paracet når du er gravid. Man skal være forsiktig med å bruke noen tabl. som ikke er gitt av lege når man er gravid. Dersom du er avhengig av det du beskriver for løs mage og allergi så bør du få en legetime fort. Ellers er det vanlig å ha den første kontrolltimen hos lege eller jordmor mellom uke 8- 12. Det er forskjellig hva det koster for en tidlig ul. Om du føler at du må ha det må du ringe rundt og spørre. Lykke til, lev som normalt så går nok dette bra.