Spørsmål til jordmor:
Hei Jordmor. Jeg føde en stor gutt for 2 mnd siden, og jeg tør ennå ikke ¨ha samleie. Jeg er blitt ganske trang og ser mye utflod. jeg føler meg aldri tør nedefor, og det lukter ikke noe særlig godt. (jeg ble sydt neden til, men stingene er borte nå, og alt er greit). Jeg var hos fastlegen min, og hun anbefalte at jeg skulle bruke "DALACIB vaginalkrem 40g + 7appl" jeg smører det på hver natt men det hjelper ikke. (jeg kjenner ikke fastlegen min så godt, og hu kjenner meg ikke. jeg har nettopp bytta fastlege). jeg har ennå smerter i magen og ryggen. føler meg kvalm å svimmel. jeg har litt lav blodtrykk. når tror du at jeg kommer til å føle meg som den jeg var før jeg ble gravid ?. Jeg la på meg 18 kilo når jeg var gravid. jeg har gått ned 9 kilo, men jeg syns det er veldig lite, fordi jeg var ganske tynn før jeg ble gravid, jeg veide 49 kilo, nå veier jeg 59. jeg blir så deppa av å tenke på hvor mye jeg har lagt på meg på et år, når jeg bare er 18 år. håper jeg får et ordentlig svar.

Svar:
Skal prøve å svare deg så ordentlig jeg kan. For det første må du nok være litt mer tålmodig. Kroppen din har vært gjennom en stor belastning. Først graviditeten, så fødsel og etterpå en slitsom og noe smertefull barseltid. For noen kvinner kan det ta lang tid før de føler seg klar for å ha samleie igjen,og at de føler at kroppen er blitt litt mer "normal " igjen. Dersom du ennå har problemer når det har gått 6-7 mnd så kan du ta kontakt igjen. Ang. utfloden din så kan det hjelpe om du setter inn en liten tampong. La den være der en time, så kan du gjenta dette i noen dager inntil du føler at det føles litt tørrere. Kiloene dine går nok av etter hvert, men ikke av seg selv. Viktig at du begynner å trene igjen. En times trilletur hver dag sammen med den flotte sønnen din vil gjøre deg godt. Lykke til videre og ikke stress dette. Du blir nok helt god igjen, men det kan ta noen måneder til.