Spørsmål til jordmor:
Hva skal man gjøre med en gutt på 17 måneder som nekter å spise maten han får av meg. Når han er borte til besteforeldre og slikt så spiser han lett over 2 brødskiver til frokost, men jeg må kjempe, lokke og lure i over en time for å få i han en halv skive! Hva skal jeg gjør med dette? Har vært sånn i et par måneder nå. Jeg har prøvd mange metoder med å bare gi han maten og vil han ikke spise innen 15-20 minutter må han vente helt til neste måltid. Ga opp etter 5 dager siden han kunn spiste kveldsmaten sin, på kansje ei skive hvis jeg var heldig. Han går ikke ned i vekt men ikke opp heller, vet ikke hva jeg kan gjøre for å få han til å spise, føles ut som jeg har prøvd alt. Håper på råd!

SVAR:
Hei! Det høres ut som du har en gutt med sterk personlighet. Han vet hva han vil, og det kan være bra i perioder, men det kan være måte på også. Tips fra meg, er å prøve å gi han grøt i forskjellige varianter, om han liker det og evt. grove rundstykker som ser ut som boller.Gi gjerne vafler med grovt mel også. Det er viktig at han ikke går ned i vekt. Du/dere vet at han kan spise mat, så det er helt riktig å tilby han mat, slik dere gjør. Pass på at barnet ikke blir tilbudt mat alene.Spis flere sammen. Det sosiale er viktig for å få en god rutine. Spis sammen med gutten din når du er sammen med besteforeldrene. Pass på at gutten din får nok drikke. Lag gjerne moset frukt og la han drikke dette. Håper gutten din blir mindre sær i måten å gi mat på og av hvem. Lykke til.