Spørsmål til jordmor:
Hvor mye grøt er det vanlig å gi til en 4 mnd gammel baby? Vi begynte med risgrøt to uker før sønnen vår fylte 4 mnd noe som gikk helt supert og han syns det er kjempegodt! Vi har gradvis økt, men er allerede oppe i to måltider per dag fordi han drikker veldig lite MME (ca 120-130 ml per måltid). Han veier 6,6 kg og er 66 cm lang og vektkurven hans har den siste tiden flatet ut. Det jeg lurer på er: Kan jeg øke porsjonene med grøt eller skal man kun gi en porsjon av gangen? Skal jeg gi grøt eller melk først? Har forsøkt å øke melkemengden, men han vil ikke ha mer. Spiser 4 måltider på dagtid og 1 måltid på natta.

SVAR:
Det er greit å prøve ut grøt som du har gjort. Mengden må dere prøve ut. Et tips kan være å variere med maisgrøt. Gi gjerne grøt først i måltidet. Jeg regner med dere lager grøten på mme. Husk at dette er med på mengden væske per døgn. Følg anbefalingene på pakken med mme som dere bruker. Vann kan gis som drikke om han er tørst. Vekten hans er topp. At han kan flate ut en periode,for så å stige igjen, er ikke uvanlig. Han blir også mer aktiv etter som han vokser. Dere merker hvordan han trives, det er en viktig observasjon av dere som kjenner han best.Gode måltider ønskes dere.