Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har ei datter på 7 uker, og for fire dager siden måtte vi begynne med mme i tillegg til amming siden jeg ikke har nok melk. Er bekymret nå fordi det er tredje dag på rad at hun ikke har avføring, og jeg har hørt at barn som får mme skal ha avføring en gang per dag, eller de kan få forstoppelse. Derfor begynte jeg med å tilsette maltekstrakt i flaska. Hun har tre måltider med mme på 85 ml siden jeg alltid ammer henne først. Jeg hadde 1 ts maltekstrakt i flaska i går, men bare for en måltid fordi jeg ikke er sikker på om jeg kunne bruke den for hver måltid hun har. Hvor mye maltekstrakt skal jeg bruke og hvor lenge? Jeg ser at hun strever for å ta ut avføring, men samtidig promper hun mye og det stinker som en voksnes. Har du noen råd angående manglende avføring? Vil bare si at hun alltid hadde avføring flere ganger per dag da hun fikk bare mm.

SVAR:
Hei! Det sies at barn som kun får morsmelkerstatning, bør ha avføring en gang i døgnet, slik du beskriver. Du gir en kombinasjon av mme og mm. Igjen er det viktig å huske at barn er forskjellige og dersom ditt barn har avføring først etter 4 dager, kan dette være helt normalt for henne. Går det flere dager, er det riktig å prøve med maltekstrakt. De fleste gir for lite føste gang. Dere må prøve dere frem. Effekten bør komme etter 7-10 timer. Du kan gi en fast mengde daglig om avføringen er hard. Vurder effekten. Om du tar et temperaturmål i stumpen/rektum på jenta, kan dette gjøre at avføringen kommer lettere ut. Husk at for mye malt, kan gi magekrampe, mageknip og diare. Avføringens lukt blir strammere når mme blir gitt. Det er helt normalt. Lykke til.