Spørsmål til jordmor:
Hei Hvor lang tid kan det ta før de rette magemusklene trekker seg sammen etter et svangerskap? Min sønn er nå 1 1/2 år, og de er fremdeles ikke gått sammen, magen går opp i en spiss når jeg feks tar sit ups. Kan det ha noen ulemper ved et nytt svangerskap? Husker fysioterapeuten på sykehuset sa at de vanligvis gikk sammen innen 6 uker, så nå syns jeg det har gått veldig lang tid.. .

Svar:
De fleste av oss vil merke en bedring etter 6 uker, dersom man er forsiktig å ikke belaster de rette magemusklene før den tiden har gått. Det er viktig at du tar øvelsene riktig, noe jeg regner med at du har fått veiledning i. Det er lurt at du får en trener/ fysioterapeut til å se at du jobber riktig. Da vil du kunne rette opp en del av det som du opplever nå. Det er viktig å styrke de skrå magemusklene. Det er bra om du får jobbet en del med dette før du begynner på et nytt svangerskap. Dette klarer du å gjøre noe med. Da vil det ikke bli til noe ulempe. Lykke til!