Spørsmål til jordmor:
Sønnen vår på 4 mnd bruker smokk og våkner utallige ganger på natta. Vi har da pleid å gi han smokken og han roer seg fort med denne dersom han ikke er sulten, men vi syns det er litt slitsomt å måtte stå opp for å gi han smokken. Noen råd for å gjøre ting lettere? Er det for tidlig å trene han opp til å ta den selv? Hvor mange ganger bør han spise på natta? Han får kun NAN1 erstatning. Vi har stort sett gitt han mat 1-2 ganger, er det greit nå når han er 4 mnd? Er det på tide å venne han av med nattmåltidet? Kan vi gi vann i stedet f.eks? Vi har begynt å gi litt grøt på kvelden. Kan jeg starte med middag nå? Han har ikke reagert noe på grøten. Spiser ca 1/2 porsjon grøt til kvelds.

SVAR:
Hei! Smokk er greit å bruke, når det kan roe barnet. Men la ikke smokken bli misbrukt. Når gutten er blid og fornøyd, fjern da smokken. Fjern den gjerne etter at barnet er sovnet også. Som oftest faller den naturlig ut, når barnet sovner. Når barnet mister smokken selv i våken tilstand, kan dere skaffe dere en liten "smokkehengsel". Den festes på skulderen til barnet, og er i en passe lengde, slik at den ikke kan skade barnet. Barnet kan da raskt lære å få tak i den. De fleste apotek og barneutstyr-butikker selger disse. Du forteller, at dere gir mat 1-2 ganger om natten. Gutten kan få vann om natten isteden for melk, om vekten og barnets form er grei. Men husk at mengden NAN 1 bør følges som anbefalt iløpet av døgnet. Mengde mme gis ofte etter alder og/eller vekt. Det er greit å gi mais og risgrøt, men det er anbefalt å vente med middag til gutten er 5-6 måneder gammel. Gi heller 2 grøtmåltider en periode, om han trenger mer mat. Kos dere med gutten.